Vores historie

Det startede med en marcipanfabrik og saltede peanuts

Det var KiMs Saltede Peanuts, der startede det hele. Rigtig mange voksne danskere er vokset op med KiMs, der indførte den hyggelige snack-stund tilbage 1960’erne, da danskerne første gang blev præsenteret for saltede peanuts.

Men historien om KiMs starter faktisk på Odense Marcipanfabrik i begyndelsen af 1960´erne. Der er jo langt fra marcipan til chips og snacks, men på Odense Marcipanfabrik ville man gerne supplere marcipan med andre produkter i starten af 1960’erne. Valget faldt på snackvarer, der stort set var ukendt i Danmark på det tidspunkt. Inspirationen kom fra lande som Tyskland, England og USA.

KiMs – med s
Da varemærket KiM blev registreret første gang i begyndelsen af 1960’erne viste det sig, at der allerede var et tysk cigaretmærke med det navn. Derfor blev det besluttet at tilføje et “s”, så det blev til KiMs. Ingen ved helt præcist, hvordan navnet KiM opstod, men KiMs viste sig med tiden at være et velegnet navn, og stort set alle danskere kender i dag KiMs og KiMs´ produkter.

I første omgang forsøgte Odense Marcipanfabrik sig dog med at sælge peanuts under navnet ”Cock-nuts”. Det viste sig at være ret uheldigt – og de blev nødt til at trække produkterne ud af markedet igen. ”Cock” skulle være en hane, og der var da også en hane på posen. Men en hane hedder ”rooster” på engelsk – og ikke ”cock”. Det betyder noget helt andet. Og ”nuts” på engelsk kan jo ud over ”nødder” også betyde ”skør” eller ”gal”.

Ordentlig snack
I 1965 blev Saltede Peanuts for første gang lanceret under det nu velkendte varemærke KiMs. KiMs snacks blev i midten af 1960´erne blandt andet markedsført af Preben Kaas og Jørgen Ryg under mottoet ”KiMs – det er ordentlig snack”.

I 1971 blev den første mursten lagt til fabrikken i Søndersø på Nordfyn. I dag ligger både produktion og administration i Søndersø.
KiMs sender de kendte Skruer på markedet i 1977 under mottoet ”Skruen er løs”. De populære KiMs Skruer har været en fast del af sortimentet lige siden.

I slutningen af 1980´erne begynder KiMs også at eksportere kvalitetsprodukter, bl.a. til England.

Jørgen dukker op
Figuren Jørgen dukker for første gang op i KiMs´ reklamer i 1997. Jørgen var i starten den ”onde bror”, men Jørgen er blevet mildere med årene. Jørgen har med et par enkelte pauser været en fast del af KiMs´ markedsføring lige siden.

Det nye årtusinde
Virksomheden har skiftet ejere gennem årene. I 2000 blev KiMs en del af Chips-koncernen, der var den førende producent af chips og snacks i Norden og Baltikum. Chips-koncernen, som siden har skiftet navn til Chips Group, blev overtaget af den norske Orkla koncern i 2005.

I det nye årtusinde har KiMs løbende udviklet og udvidet sit produktsortiment, og KiMs’ fabrik er blevet udbygget og ombygget flere gange. Blandt andet har KiMs i 2010 taget et helt nyt nøddecenter i brug. I 2016 blev konfekture en del af produktporteføljen i forbindelse med lancering af KiMs chokolade og overtagelse af markedsføring og distribution af Panda i Danmark. I samme forbindelse skiftede KiMs virksomhedsnavn til Orkla Confectionery & Snacks Danmark.